Frugt og grønt ved kassen betaler sig for Lidl
I mere end et år har Lidl som den eneste landsdækkende dagligvarekæde i Danmark tilbudt deres kunder frisk frugt, nødder og andre sundere snack-alternativer ved kasselinjen.
Æblechips, nøddemix, grovkiks, tørrede abrikoser og frisk frugt. Det er bare nogle af de sundere snack-alternativer, som Lidl i mere end et år har tilbudt deres kunder langs et af butikkernes kassebånd under navnet ”Det gode valg”. Gode salgstal får nu Lidl til at fordoble indsatsen, og kæden har inddraget de to travleste kasselinjer i alle kædens 93 butikker til det gode formål.
- Efter indførelsen af kasselinjen med de sundere alternativer, er den samlede omsætning af produkterne ved kasselinjerne steget med over 50 %, og vi har samtidig oplevet et fald i salget af slik, siger Lidl’s kommunikationschef Rikke Brandes og fortsætter:
- Det øgede salg er et klart signal fra forbrugerne om, at de sætter pris på at få tilbudt et sundere valg. Det er især vores indtryk, at børnefamilier er glade for tiltaget, da de sene eftermiddagstimer ellers godt kan byde på unødige og usunde impulskøb. Men også sportsfolk og andre aktive forbrugere lader sig friste af udvalget. Derfor er vi naturligvis glade for nu at gøre det endnu nemmere for kunderne at træffe et sundere valg i hverdagen.
Tvivl om Lidl’s initiativ
Da Lidl for lidt over et år siden indførte en sundere kasselinje i alle butikker, var der flere, der udtrykte tvivl omkring tiltaget og om forbrugerne nu også ville bakke op om initiativet.
- Det var ikke alle, der var lige optimistiske omkring tiltaget, da vi indførte det for et års tid siden, men det har vi nu i Lidl modbevist. Vi kan se det på den øgede omsætning, og kunderne har også lige fra begyndelsen været positive overfor tiltaget. I bund og grund handler det om godt købmandsskab og tiltaget er et godt eksempel på det, vi i Lidl kalder en sundere bundlinje, slutter Rikke Brandes.